تئوری گشتالت در طراحی گرافیک
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی نبی اکرم - دانشکده هنر
- نویسنده مریم روشن فکر
- استاد راهنما منیژه بلقری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
امروزه با توجه به حجم زیاد اطلاعات و محدودیت زمانی برای اطلاع رسانی به مخاطبین ارتباط موثر سخت و روشهای دستیابی به آن دشوار گردیده است.حوزه طراحی گرافیک حوزه هنر و کاربرد است، جایی که زیبایی شناسی هنر با کاربرد اجتماعی آن تلاقی پیدا می کند. اما قسمت کاربردی طراحی گرافیک خصوصیتهایی ویژه ای دارد زیرا همان طور که به واسطه کاربردی بودنش با زندگی روزانه مردم عادی در ارتباط است، به خاطر تصویری بودنش با بخش ویژه ای از ذهن انسان ارتباط برقرار می کند؛ یعنی مقوله ارتباط در این هنر به واسطه ادراک بصری به نتیجه می رسد. در همین راستا طراحان گرافیک نیازمند کسب دانسته هایی در زمینه های جامعه شناسی، روان شناسی و غیره هستند. در نتیجه آشنایی با مبحث روانشناسی گشتالت به دلیل غنای مطالعاتش در مورد مقوله ادراک بصری و ارتباطات گسترده اش با شکل گیری بنیانهای علمی مبانی در هنر های تجسمی مفید خواهد بود. مطالب این پایان نامه در چهار فصل اصلی تئوری و یک بخش گزارش کار عملی خلاصه شده است. در چهار فصل به توضیح کارکردهای تئوری روانشناسی گشتالت در طراحی مطرح گردیده است، در فصل اول تلاش شده است با آوردن مختصری از تاریخچه مکتب روانشناسی گشتالت و پرداختن به این نظریه روانشناسی بستر ورود به مبحث اصلی باز شود. در فصل دوم به توضیح قوانین گشتالت در حوزه ادراک بصری پرداخته شده است. در فصل سوم به مبحث مبانی هنرهای تجسمی توجه شده و کوشش شده است استفاده از آن در طراحی گرافیک توضیح داده شود. فصل چهارم به مبحث طراحی اختصاص داده شد، در این بخش برخی از اصول طراحی بر گرفته از قوانین گشتالت به عنوان راه حل هایی برای رسیدن به طرح خوب پیشنهاد داده شده است. و در بخش پایانی مراحل انجام پروژه عملی که طراحی پوستر می باشد آورده شده است.
منابع مشابه
اخلاق در طراحی گرافیک: بررسی مباحث اخلاقی حرفهی طراحی گرافیک
روبهرو شدن با مسئولیتهای اخلاقی و اجتماعی در فرآیندِ رشدِ هر حرفه جایگاه ویژهای دارد و همواره مورد توجه دستاندرکاران آن حرفه است. بحث اخلاق در حوزهی طراحی گرافیک نیز ازجمله مباحث مهم و قابل بررسی است. پژوهش پیشرو در صددِ آن است که ضمن جستجو در حوزة طراحی گرافیک، رویکردهای اخلاقی مطرح در این رشته را شناسایی کند و با برجسته نمودن نقطه عطفهای تاریخِ طراحی گرافیک، دغدغههای اصلیِ مسئولیت و اخ...
متن کاملکاربرد قوانین ادراک دیداری گشتالت در طراحی گرافیک بیلبوردهای تبلیغاتی نمونه موردی : بیلبوردهای تجاری تهران در سال
● بیان مسئله : نظریۀ گشتالت از جمله نظریه های تأثیرگذار در قرن بیستم در حوزه هنرهای تجسمی است که فرآیندادراک بصری را به نوعی معطوف به رویت یکپارچه و تمامیت اثر هنری کرده؛ قوانین ویژه ادراک دیداری را طرح می افکند 1 ؛بنا به هم راستایی هدف ارتباط بصری و اثربخشی ماندگار بر ذهن مخاطب، کاربرد این اصول در طراحی گرافیک، ب هویژهبیلبوردهای تبلیغاتی تجاری ضروری می نماید. از طرفی در سا له...
متن کاملرویکردهای بازنمایانه در طراحی گرافیک
اساس گرافیک برمبنای ارتباط آسان با مخاطب دریک فرآیند خلاقانه و تأثیرگذار است. شاخههای متنوعی چون صفحهآرایی، طراحی نشانه، تصویرسازی، بستهبندی کالاهای تجاری و فرهنگی، طراحی صفحات وب، بخشی از عملکرد طراحی گرافیک است که برای ایفای سه کارکرد عمدة آن یعنی، اطلاعرسانی و آموزش، معرفی و هویتنمایی، عرضه و تبلیغات به کار گرفته میشوند. هرکدام از این کارکردها بهگونهای خاص در ارتباط با مخاطب نقشآفری...
متن کاملگشتالت در طراحی پلان باغ ایرانی
نظریة گشتالت از جمله مکاتب تأثیرگذار در قرن بیستم است که به معماری وارد شده است. با توجه به شیوة متفاوت توجه به ادراک در این مکتب، در بسیاری از مقالات به لزوم بررسی این سیستم ادراکی و نحوة عمل آن در طراحی توجه شده است؛ اما بیشتر آنها درحد بررسی مبانی نظری گشتالت هستند و به حضور این مکتب در طراحی باغهای ایرانی توجه نکردهاند. به این ترتیب، این پرسش مطرح میشودکه آیا میتوان با این نظریه باغه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی نبی اکرم - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023